XM.COM

Monday 28 August 2017

Perjalanan mahu menjadi Doktor Veterinar Di MALAYSIA

Salam semua,

Memandangkan post ni berada di dasar blog ni, jadi doc stick kat post ni kat atas, supaya bakal2 pelajar dan pelajar yg berminat dapat mencari post ni dengan mudah.. Niat doc satu je, nak bagi pendedahan dan sedikit ilmu dan pengetahuan tentang kerjaya ini.. Atleast menjadi alternatif kepada pelajar2 utk menceburi bidang ni.. Jadi kita chill2 lepak2 sket ye.. As vet pun tak da la kena serious sgt. hehe

Orait, as vet @ doktor veterinar, ramai yg masih belum tahu tentang kerjaya ini.  Bagi doc kerjaya ini mmg sgt2 luas.  Memandangkan kos ini mmg luas jadi, sebelum kita grad lagi selalunya dah ada pihak syarikat swasta dah ready2 berebut nk hire bdk2 vet ni.  Itu yg best tentang bidang Doktor Veterinar ni. Sbb apa doc ckp cmni? sbb doc pun melalui benda yang sama.. tak sempat konvo lagi 3 bulan dan dapat kerja, bukan 3 bulan tggu kerja.. haha

Jadi, pertama skali mari doc ceritakan tentang perjalanan yg harus di tempuhi oleh pelajar2 yang berminat untuk menceburi/berminat untuk kerjaya sebagai Doktor Veterinar ini.





 Diatas adalah carta alir yg menunjukkan perjalanan yg harus di tempuhi oleh pelajar2 yang berminat untuk menceburi bidang Doktor Veterinar ini.

First skali, tentulah kena bermula dari UPSR untuk menentukan sekolah yang bagus untuk ke tingkatan 1.  Jadi selepas itu haruslah belajar untuk score dalam PMR, selepas PMR lah kita akan pergi/pilih ke bidang pengkhususan. sebagai contoh, kalau sapa yg minat bidang sains, cikgu akan suruh amik subjek sains (eg Biology, Kimia, Fizik), dan kalau minat ke bidang agama, cikgu akan suruh amik (eg Al-Quran Sunnah, Bahasa arab Tinggi etc), dan kalau minat dalam bidang perakaunan cikgu akan suruh pilih bidang akaun (eg Prinsip akaun, ekonomi asas etc).

Jadi selepas itu baru akan ke SPM. SPM ni adalah titik permulaan anda untuk buktikan yang anda memilih bidang yang betul. Nasihat saya pada semua supaya belajar betul2 dalam SPM ini.
Berbalik kita pada bidang vet ni, jadi nk jadi doktor veterinar, kena lah score A dalam subjek sains, cth BIOLOGY A, KIMIA A, FIZIK A.. MMg cerah dah masa depan anda dalam menceburi bidang vet ni.. Belajar btol2 dik, jgn la 'berjimba2' , 'khayal dgn cinta' , 'honeymoon' sebab masa ini yang sangat penting untuk kerjaya adik2 pada masa hadapan.

Jadi, selepas SPM, jika result adik cemerlang.
adik2 ada 4 jalan untuk memilih jalan untuk jd Doktor Veterinar:

1. melalui STPM : okay, kalau nk masuk STP pun boleh, tp adik2 kena amik bidang sains jgk la, waktu kat stp ni adik2 kena study betul2 subjek sains, dan score . Alaaaa, belajar kat mana pun kena score jgk ye dak.. sbb org akan nilai adik2 berdasarkan keputusan adik2.. org takkan nilai adik berdasarkan bapa lama adik baca buku, sampai kul bapa adik study kan.. CUMA, kekurangan dia adalah amik masa panjang sikit al 2 tahun untuk habiskan STPM ini.

2. melalui MATRIKULASI: Okay, matrikulasi ni sebernarnya adalah jalan paling pintas utk menceburi bidang Doktor Veterinar. Maksud saya adalah, ini adalah jalan 'shortcut' utk adik2 nk masuk bidnag Doktor Veterinar ini. Tapi adik2 kena score betol2 dalam Matrikulasi ni jika berhasrat utk ceburi bidang vet ni. Mcm biasa, subjek Biology adik2 kena score A dan juga KIMIA A.

3. melalui PROGRAM ASASI : Okay, program asasi adalah salah satu jalan utk kita mnjadi Doktor Veterinar.  Program asasi ini adalah satu program yang tough/ agak sukar kerana jadual pembelajarannya yang padat. jadi kena struggle sikit. Jangan risau, belajar kat mana2 pn mmg kena struggle kan, ye lah nk jadi doktor kan, takkan la senang mcm kacang, ye dakkk? hehe

4. melalui DIPLOMA: Okay, kos Diploma Kesihatan Haiwan & Penternakan (DKHP) ini ditawarkan di UPM cawangan Bintulu, Sarawak. Jadi, kat sini adik2 kena belajar btol2 untuk score pointer yg bagus untuk sambung ke Ijazah Doktor Perubatan Veterinar nnt.  CUMA, kekurangan nya lambat sikit la sbb adik2 kena habeskan masa 3 tahun di sini, tp tetap ada kebaikan iaitu adik dah berjaya genggam segulung diploma, jika adik tak da rezeki nk sambung pun, atleast adik boleh mintak kerja guna diploma adik2.  dan kebaikan satu lagi, ini adalah jalan selamat, maksud saya biar lambat, asalakan selamat sampai ke cita2 yang kita tujui. 

Dan last sekali sampai la ke bidang IJAZAH PERUBATAN VETERINAR dan keluar grad nnt akan jd seorang DOKTOR VETERINAR / VETERINARIAN.  Dari 3 laluan selepas SPM itu, adik2 boleh memohon di UPU utk ambil kos ini.
Bercerita tentang kos ini, di MALAYSIA setakat ini (2016) , hanya terdapat 2 UNIVERSITI yang tawarkan IJAZAH PERUBATAN VETERINAR ini, iaitu:

1. UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA (UPM) 
2. UNIVERSITI MALAYSIA KELANTAN (UMK)

Hanya dua universiti ini sahaja yang menawarkan ijazah ini. DAN TIADA UNIVERSITI SWASTA yang menawarkan ijazah ini. Itu yang menariknya. Jadi utk lain post saya akan berceritakn tentang keunikan kos ini, dan masa hadapan kos ini. Jumpa lagi, no hate, just love mmmmuuuaaahhh ( bajet neldya sensenrose kikiki. Assalamualaikum..

Yang Benar lagi Tulus, 
DR. VET ANDA

354 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Salam doc , saya sekarang berada di tingkatan 4 dan sangat berminat untuk jadi seorang veterinarian .Tetapi subjek sains yang saya ambil adalah KIMIA , BIOLOGY & PERTANIAN. Saya tak ambil subjek FIZIK. Bolehkah saya menjadi seorang vet? Terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam adik, Ya, boleh.. kerana subj fizik bukan menjadi requirement penting utk kos ini

      Delete
    2. asslm doc, saya sekarang form 4,so bole tak saya nak drop fizik utk jadi doktor ?

      Delete
    3. Wasalam.. drop fizik boleh.. cuma result SPM tetap kena bagus..

      Delete
  3. Salam semua. Jika berminat bekerja sebagai Doktor Vet di sebuah Klinik di Desa Park City, Experience 2-3year, Jika berminat sila hubungi saya dengan segera Wanie 0166841614

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. boleh hntar iklan di email saya, megawealthvet@gmail.com

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Kalau saya ambil diploma sains bolahkah saya untuk apply vet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diploma sains boleh, cuma adik perlu dapatkan pointer terbaik dan tertinggi utk bersaing dgn student lain dari matrikulasi , stpm dan asasi

      Delete
  7. doc , saya amat berminat untuk menjadi doktor haiwan sejak kecil tapi saya tidak berpeluang untuk masuk ke dalam kelas aliran sains kerana keputusan PT3 tidak berapa memberangsangkan. Masih adakah peluang untuk saya menceburi bidang tersebut? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. adik, subjek sains tulen seperti kimia dan biologi adalah subjek utama yang perlu diambil dalam SPM kelak untuk terus melanjutkan pelajaran dalam bidang ini. Jika tiada subjek ini, mmg tak dapat nk tlg adik..

      Tapi jgn putus asa, Allah jadikan sesuatu itu ada hikmahnya, mungkin itu sekadar minat adik, tetapi kerjaya adik mungkin lebih bagus dlm bidang lain.. Allah dah aturkan yg terbaik buat adik, percayalah rezeki adik lebih luas dlm bidang lain barangkali..

      Yang penting jangan berhenti berusaha, belajar rajin, be the best dlm setiap aliran yg kita ceburi, byk je peluang kerjaya menanti adik nnt, yg pasti kena be the best.. Good luck ya

      Delete
  8. adik, subjek sains tulen seperti kimia dan biologi adalah subjek utama yang perlu diambil dalam SPM kelak untuk terus melanjutkan pelajaran dalam bidang ini. Jika tiada subjek ini, mmg tak dapat nk tlg adik..

    Tapi jgn putus asa, Allah jadikan sesuatu itu ada hikmahnya, mungkin itu sekadar minat adik, tetapi kerjaya adik mungkin lebih bagus dlm bidang lain.. Allah dah aturkan yg terbaik buat adik, percayalah rezeki adik lebih luas dlm bidang lain barangkali..

    Yang penting jangan berhenti berusaha, belajar rajin, be the best dlm setiap aliran yg kita ceburi, byk je peluang kerjaya menanti adik nnt, yg pasti kena be the best.. Good luck ya

    ReplyDelete
  9. Ouh, jadinye daripada selepas UPSR kite kene pilih sekolah aliran sains?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas UPSR kena masuk sek menengah dulu.. Ting 1 hingga ting 3 tu masih belajar secara general sahaja, bila exam PMR/PT3 tu baru menentukan kelas sains utk tingkatan 4.

      Delete
  10. Salam Dr., Ada peluang untuk ke Universiti Awam - UP</UMK dengan kelayakan A-level (selain yang diterangkan dalam article)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam adik, Ya, ada peluang, tetapi kena mohon seperti pelajar2 lain juga dalam sistem UPU.. Tetapi harus diingat bahawa persaingan tetap tinggi juga kerana terlalu ramai pelajar dengan result yang gempak pun memohon.. Good luck ya adik.

      Delete
  11. Assalamualaikum doc..sya nak tnya klau nak jadi vet ni subj utama nya ialah bio and kimia kan? Boleh tak semasa spm nnti sya drop fizik? Atau nak ambik jer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam, Maaf doc terlambat.
      Ya betul bio dan kimia.
      Boleh drop fizik TETAPI kena mohon persetujuan GURU dan PENGETUA dahulu. Sesetengah sekolah memang mewajibkan pelajarnya ambil semua subjek sains tulen, dan ada sekolah yang boleh drop, depend, kena bincang dgn cikgu.
      Kalau lebih baik ambil sekali.. Good luck

      Delete
    2. Terima kasih doktor atas kata2 semangatt..

      Delete
  12. Salam doctor, saya ingin bertanya if i want to be a veterinarian, is there a specific foundation to become one or foundation in science will be enough? Thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam adik, there is no specific foundation that needed to be a vet, but, BUT make sure you go into Pure Science Line.. thats mean the foundation that have science subject like biology, chemistry and addmaths.

      Delete
  13. Salam doc, nak tanya untuk asasi, asasi apa yang boleh link to vet for degree nanti? and uni mana yang sesuai utk asasi tu? terima kasih

    ReplyDelete
  14. Salam doc,saye nak tanye..klau ambil program asasi..program asasi ape lagi yang boleh diambil yang mendorong ke arah vet selain program asasi sains?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada, hanya asasi sains kerana Vet ini dari bidang sains, so mmg kena kuat subj sains

      Delete
  15. Kalau gred subjek sains x brapa baik x boleh jadi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih ada peluang, paling kurang C dan keatas (kredit), tetapi harus diingat bahawa persaingan sangat tggi, kena bersaing

      Delete
  16. assalamualaikum doc,saya nak tanya beberapa soalan.Betulkah peluang untuk diterima ke dalam ijazah sarjana muda veterinar lebih tinggi jika memilih program asasi berbanding matriks dan diploma?Contohnya,pelajar drpd asasi layak untuk menyambungkan pelajaran ke ijazah selepas memperoleh pointer 3.5 dan ke atas.Adakah pernyataan ini benar?Sekiranya tidak dapat melanjutkan pelajaran ke ijazah,masih bolehkah untuk memohon pekerjaan ataupun menukar bidang kepada penternakan /pemprosesan makanan haiwan/pembiakbakaan haiwan/pertanian?maaf kerana saya menanyakan doc dngn terlalu bnyk sngt soalan kerana saya bimbang akan peluang pekerjaan pada zaman sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam,

      1. tak semestinya, sbb mostly ramai yg dtg dari lepasan matrikulasi.
      2.Ya betul, penyataan itu benar, boleh sambung ke ijazah
      3. Memohon pekerjaan bukan dari asasi, tetapi dari lulusan , cthnya paling rendah SPM, then diploma, dan ijazah.. Sijil matrik dan asasi tak laku nk buat mintak kerja..

      Delete
  17. Assalam, says lepasan stpm 2018 aliran sastera Dan masa spm pun aliran sastera boleh ke saya mohon course veterinar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, maaf adik, mmg tak boleh kerana syarat wajib mmg kena ada subj sains sperti biology dan kimia

      Delete
  18. Assalam, says lepasan stpm 2018 aliran sastera Dan masa spm pun aliran sastera boleh ke saya mohon course veterinar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bukan aliran sains memang tak boleh

      Delete
    2. Dont worry. Ambik je asasi sains nnti. Astikan mt n sn A. Wany hasrita pon aliran sastera dlu... Pstu dia ambik asasi sains.. Then ambik medic..

      Delete
    3. Yang paling penting, ilmu basic sains kena ada.. Dan jika ada sekalipun, result mestilah kena baik dan cemerlang, setakat amik , semua org amik, UPU akan tapis pelajar terpilih sahaja..

      Delete
  19. hai assalamualaikum . saya berumur 18 dan ditawarkan diploma sains di upsi .selepas habis diploma boleh ke saya sambung ijazah perubatan veterinar ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam adik, boleh mohon di UPU lepas habis diploma nnt, tapi pointer pastikan strong sbb adik kena bersaing dgn pelajar lepasan asasi, matrik dan STPM.. Good luck adik

      Delete
  20. Hai dr, kalau nak smbg kat upm ambil masa berapa lama ya?

    ReplyDelete
  21. Hai dr. Kalau dapat B untuk biologi, saye still layak ke untuk menjadi veterinar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi adik, Ya still layak.. cuma persaingan kpd adik lebih tggi kerana adik bakal bersaing dgn pelajar yg dpt pointer /gred lebih tinggi..

      Delete
  22. Kalau xambil elektif addmath, still boleh jdi vet ka?

    ReplyDelete
  23. asalam..saya dpt tawaran matrikulasi and dip sains.bagi doc,mana lagi bagus? and kalau saya ambil matrik and nnti bila nak mohon vet,pihak atasan akan tgk juga ke result spm walaupun pointer bagus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam adik..

      Dua dua kursus (matrik & diploma) ni masing2 ada kelebihan dan kekurangan masing2.. Matrik lebih cepat sbb setahun saja, diploma 3 tahun.. dari segi susah, matrik lebih tough sbb kena struggle belajar dlm tempoh setahun tu, dan diploma lebih santai sbb kos 3 tahun.. Terpulang kpd adik, kalau rasa yakin boleh study di matrikulasi, go ahead..

      Ya, result SPM masih tgk tp hanya sekadar pelengkap dokumen, sbb jika pointer bagus, pointer tu akan jadi main result utk apply nnt.. Akan kira the latest education kita..

      Delete
  24. Hi Dr. saya dapat tawaran diploma kesihatan haiwan UPM Berhasrat menjadi Dr vet Peluang masuk degree vet tinggi tak berbanding matri stay asasi ?Tiada credit transfer ? 3 tahun diploma + 5 tahun degree vet ? Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi adik, Peluang utk pelajar diploma masih tggi, tambah2 kalau pointer cemerlang.. SO study utk dptkan the best pointer..

      Ya, tiada credit transfer.. degree vet tetap 5 tahun, cuma mungkin satu dua subjek yg pernah ambil di diploma boleh drop.. tahun belajar tetap 5 tahun..

      Delete
    2. Hello doc , sya ambil aliran sains sukan form 4 2020 nanti so boleh jadi doktor haiwan ke ?
      At first plan nak jadi doktor pakar but rasa2 mmg tak boleh sbb susah so saya bercadang nak jadi doktor haiwan .

      Delete
    3. Hello adik,

      Aliran sains sukan mmg lain sangat adik.. jika adik ambil subjek biology, kimia dan matematik tambahan, adik masih berpeluang ..

      Delete
  25. asalamualaikum doc,betul ke peluang pekerjaan untuk vet di malaysia amat sedikit dan anyone yang graduated from perubatan veterinar perlu menunggu peluang pekrjaan dlm bidang tersebut paling kurang 3 bulan atau lebih?
    saya sangat risau tentang peluang pekerjaan bidang ini bcause im really into this field.Hope you can reply me...Thank you so muchhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalamualaikum adik,

      Adik into this field right now? Which University and what year right now?

      So far, peluang pekerjaan masih ada dan terbuka.. terpulang kpd kita utk decide which area yg kita nak masuk utk kerja.. sgt luas adik..

      Delete
  26. Assalamualaikum doc, sy lepasan spm 2018 , Bio C, Chemistry D...ada peluang lain lagi ke ntok smbung pelajaran dlm bidang veterinar ni ? Sbb da bt rayuan di upm...tp xberjaya...in fact diminta tukar ke course perhutanan/pertanian...i'm truly wanted to become a veterinarian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalamualaikum adik,

      Gred sekurang2 nya adalah 'credit' iaitu gred C dan keatas.. Jika dibawah gred C mmg permohonan tak akan berjaya.

      Delete
  27. Saya pelajar kolej martikulasi kedah dan mengambil subjek bio,kim,math dan sains komp.tetapi saya berminat untuk bekerja sebagai vaterina.Adakah saya boleh menyambung pelajaran ke universiti dalam bidang vaterina tanpa mengambil subjek fizik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, boleh.. Doc pun kos sama mcm adik jgk semasa di matrik.. doc drop subject fizik

      Delete
    2. oh ya ka😆lega saya rasa sebab saya ambil modul 3 yang tiada subjek fizik sebab tidak minat fizik😄

      Delete
    3. Okay, good luck ya.. belajar molek

      Delete
  28. Salam doc,
    1. kalau diploma saya ambil kursus yang tiada kaitan dengan pungurusan haiwan, contohnya bidang farmasi atau teknologi makmal perubatan, akan beri kesan dari segi masa ke sekiranya saya nak sambung vet masa degree?
    2. Ramai yang kata peluang pekerjaan untuk vet di malaysia hanyalah di bandar-bandar besar dan agak susah untuk membuka klinik sendiri?
    3. Adakah kursus veterinar ada di bawah pihak kpj?
    4. Boleh doc senaraikan syarikat atau pihak yang ingin mengambil pelajar lepasan veterinar?
    5. Berapa pointer yang dipandang oleh pihak universiti untuk menerima pelajar vet untuk degree?
    Maaf doc sebab banyak soalan. Saya anxious sebab banyak pihak kata tak patut teruskan, and some said to go on.

    ReplyDelete
  29. wasalam dik,

    1. dari segi masa tak memberi sebarang kesan, tetap sama tempoh masa belajar kos vet ni iaitu 5 tahun juga.
    2. Berkaitan dgn bisnes nk bukak klinik ni, mmg adik kena buat research terlebih dahulu.. tahap sosioekonomi masyarakat sekeliling.. sama je meniaga apa pun dik, coolblog di KL laku keras je even mahal, coolblog kalau buka di kawasan kurang membangun, ada la 2 3 org je dtg beli, kenapa? sanggup ke diorg spend duit utk beli.. sama mcm klinik pun, kemampuan membeli kurg di kawasan kurg membangun.. bisnes mmg cmtu.. tp once kalau menjadi klinik tu, mmg income 20k-30k itu biasa.. hehe
    3. Tak ada di bawah pihak KPJ..
    4.Banyak sgt2, nk list kena ada 100 pages nnt.. doc pun tak grad lagi dah masuk kerja hehe.. ingat lagi doc start kerja 26 Ogos 2015, grad bulan Disember hahaha
    5. matrikulasi/asasi/stpm pointer paling kurg 3.5 keatas.. Bergantung kepada persaingan terbuka. tiada pilih kasih dan ada interview lagi sebelum terima tawaran..

    Tak da masalah adik, ada soalan tanya je, jgn malu, malu bertanya sesat la jalan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Doc, requirement utk deg vet dekat UPM 2.00 atau keatas,so yg bagi pointer below 3.00,ada chances tak utk dipanggil interview? Tq Doc

      Delete
    2. *untuk lepasan matrik

      Delete
    3. Adik layak berdasarkan pointer, cuma Kemungkinan besar persaingan tggi dan KEMUNGKINAN BESAR nama adik akan tersisih dari senarai pendek (shortlisted)

      Delete
  30. Aslm doc.. Mmg wajib A ketiga² subjek ke ?? Kalau kimia xboleh A boleh lagi x? ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Tak wajib pun A utk ketiga-tiga subjek tu, paling kurang gred C (kredit) dan ke atas. Kimia tak A pun takpe, janji C dan keatas.. Kalau bawah dari gred C automatik mmg tak lepas. BTW, adik kena tahu persaingan sangat tggi, sbb tu kalau boleh dapatkan result terbaik mungkin.

      Delete
    2. Hello doct...klw Sya aliransains sukan d stpm bole ada peluang masuk ka?

      Delete
    3. Tak boleh sbb tak ada subjek wajib seperti biology

      Delete
  31. salam doc..saya pelajar lepasan spm 2018 dri aliran sains tulen..saya mohon kos diploma sains d uitm and saya mmg teringin sgt nk jdi doc veterinar.. So, my question is lepas habis diploma nnti kos apa yg perlu saya ambil utk menjadi doc veterinar ni .. Btw result spm saya biasa2 je and my addmth is fail..Adakah saya berpeluang lgi untuk mencapai cita2 saya?
    Thank you...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos IJAZAH SARJANAMUDA PERUBATAN VETERINAR..

      Maaf dik, kelayakan minimum sekurang2nya addmath kredit iaitu gred C dan keatas.

      Delete
  32. Salam..saya hendak bertanya doc, saya memg berminat sgt dgn veterinar, tp tu la dari spm saya bkan aliran sains tulen..saya teringin sangat hendak belajar veterinar..tak jadi doc veterinar pun x pa tp bkeja bkaitan veterinar.yang saya tahu, saya hanya boleh belajar ambil sijil veterinar di ivm johor..selain tu akademi lain apa lagi yea doc yg saya boleh belajar mcm di ivm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,

      So far IVM adalah satunya kursus atau peluang untuk menambah ilmu ttg dunia veterinar ini..

      Delete
  33. Asalamualaikum doctor...Jika Saya masuk dalam bidang pertanian...boleh ke Saya menjadi doctor Haiwan...Saya Dari kecil lagi minat tentang Haiwan...apa pendapat doctor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam,

      Bidang pertanian juga sbenarnya berkait juga dengan aktiviti perladangan untuk haiwan, tetapi harus diingat bahawa, keperluan utk adik ada kriteria yg mencukupi utk memohon utk kurus Doktor Veterinar ini..

      Maksud doc adalah, dlm keputusan SPM, pastikan kena ada subjek biologi, kimia dan add math, dan pastikan semua subje ni dptkredit, sekurang2nya gred c dan keatas,

      Jika adik ada ciri2 ini, boleh dipersilakan utk memohon, jika tidak, mmg tak layak memohon sbb tak cukup syarat yg ditetapkan.. itu saja sebenarnya.

      Delete
  34. Assalam doc. saya student diploma sains dri UPSI dan pointer saya takdelah cantik sangat, setakat 2.4 je.. Saya minat dalam bidang melibatkan haiwan/services and ofcoz vet is one of dream to be. Patut tak saya beralih bidang (bukan sains sbb ikutkan dah give up in bidang sains sbb tak minat ) atau repeat semula diploma yang berkait rapat dengan vet? atau saya just apply SPA menjadi pembantu vet(jika dapat) dan sambung belajar di kemudian hari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam adik,

      doc faham semua soalan adik, semua berkait dengan pilihan manakah yg paling baik, semua soalan ni masing2 ada jalan tersendiri dan pendapat yg berbeza, doc boleh bagi pendapat, tapi tak semestinya pendapat yg diberikan boleh suit dengan kehidupan adik, faham kan maksud doc.

      Patutkah beralih kepada bidang bukan sains, pada pendapat doc better beralih awal2 lagi jika adik benar2 tak minat bidang sains, skrg adik dah dpt diploma sains jadi adik kira2 dah boleh bekerja dgn kelulusan diploma tu dah,tapi jika tidak minat, tak perlu teruskan. atau sebaliknya.

      Repeat semula dploma yg berkaitan vet? kena buat pilihan betul2, sbb nak ambil semula diploma ni satu kekangannya adalah masa, adik kena belajar 3 tahun lagi utk 2nd diploma ni, dan kewangan, maksudnya adik kena guna biasiswa/PTPTN atau modal sendiri utk teruskan . Jadi fikir dahulu adakah berbaloi, bagi doc tak perlu sbb awal2 lagi adik dah ckp tak minat dlm bidang sains, jadi better tak perlu sbb kalau belajar sbb terpaksa ni, mmg adik akan hadapi kesukaran utk faham,. sbb kos veterianr ni adalah 90% berkait rapat dengan sains.. sangat2 details.

      Apply SPA? Ya, suatu tindakan yg baik, memandangkan adik skrg dah jd sbgai diploma holder, apa kata adik terus bekerja, dan pelan2 sambung utk belajar nnt..

      apa2 pun, minta pendapat byk pihak ya, doc sekadar beri pendapat sahaja, tak tentu pun betul dan tak semestinya salah.. mana2 pun ada kelebihan dan kekurangan masing2.. Jadi plan baik2 masa depan adik ya..

      Delete
  35. Salam doc, saya nak Tanya, kalau saya ambil latihan sijil kursus veterinar di IVM johor, adakah dapat menjamin untuk saya terus diserap Ke perkhidmatan awam sebagai pembantu veterinar selepas tamat latihannye doc? Mohon penjelasan.. Terima kasih doc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam adik,
      Latihan sijil kursus veterinar di IVM tidak menjamin utk diserap masuk kedalam perkhidmatan awam adik,
      Sijil itu hanya satu penghargaan dlm penglibatan adik untuk mendapat ilmu dalam dunia veterinar ini..

      Sbnarnya adik perlu memohon di SPA dan tggu panggilan interview (jika dipanggil)..

      Delete
  36. Salam doc sy baru sahaja menamatkan diploma fisioterapi dgn pointer 3.25..tapi sy nk beralih bidang ke vet sbb minat..adakah sy layak untk sambung ism vet. med. dgn pointer mcm ni?��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, maaf jika komen sy bukan dlm pertanyaan.

      Boleh jika saudara/ri menyambung pengajian di luar negara dri diploma fisio ke degee vet..klu dlm Malaysia sy kurang pasti..jika berminat boleh whatsApp sy di 011-14799976.
      Terima kasih.

      Delete
  37. Assalamualaikum Dr, tumpang iklan untuk hebahan..

    Memandangkan peluang belajar dlm bidang vet di Malaysia sgt terhad, sy buka peluang utk pelajar yg mencari peluang pengajian dlm degree vet yg tidak mendapat tmpt dlm IPTA di Malaysia utk mnyambung pengjian di luar negara.

    Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan!
    .
    1. Bangladesh Agriculture University
    (Kerjasama kajian & penyelidikan dengan UPM dan UMS - RM57K untuk 5 tahun pengajian)

    2. Institut Pertanian Bogor (IPB)
    (Universiti ke-147 terbaik Asia - RM97K untuk 4 tahun pengajian)

    sebuah University Awam yang diiktiraf MQA & MVC

    Free Consultation

    Maklumat lanjut :
    http://wasap.my/601114799976/BelajarVeterinary

    Pendaftaran online :
    http://bit.ly/prapendaftaranonline

    Facebook: Belajar Medic Dentistry Luar Negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus, pastikan niat nak bantu tu betul ya. Nnt saya panjangkan iklan ini..
      Terima kasih.

      Delete
  38. salam doctor, nak tanye saya ni budak aliran akaun saya takde subjek bio, kimia, fizik tu sume ttpi sye minat nak jadi vet boleh ke nanti saya mohon bile dah masuk U ataupun ssh sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam adik,

      kos veterinar ini mmg perlukan subjek sains sperti biologi kimia dan add math utk mohon sebagai syarat wajib, jika adik tak ada subjek ini mmg tak dpt nk tlg

      Delete
  39. Salam doktor,sy ada beberapa soalan
    1.berapa yuran pengajian veterinar?
    2.bidang ni 100% in english ke.maksudnya kena presentation kne speak english ke ? Or mcm mna?
    3.berapa subjek kna ambil untuk bidang ni?
    4.mencabar x sepanjang belajar bidang ni?
    Sorry klau bnyak soalan😶😶

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam adik,

      1. kos terbaru doc takpasti , tp zaman doc dlu setiap sem 1.6k satu sem.. skrg mungkin ada tambahan sikit.mungkin.

      2. Ya, 100% simple english.

      3. byk subjek . purata satu sem ada 5 subjek, selama 10 semester = 5 tahun.

      4. Mencabar bagi yg tak minat, jika adik minat, even mencabar tapi akan enjoy belajar.. nk jadi doktor kan.. takkan senang2 je kan hehe

      Delete
  40. assalamualaikum doktor, saya lepasan diploma farmasi, saya nak tanya if pointer 3.28, ada peluang ke untuk saya sambung degree dalam bidang veterinar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum saudara/ri, masih boleh kalau anda belajar di luar negara. Syarat lebih longgar berbanding di Malaysia. Perlu ingat, di Malaysia x banyak uni yg offer, dan permohonan setiap tahun tinggi tak mampu nk balance dgn tmpt utk belajar..

      Jadi rmai yg ambil peluang belajar di luar negara shja. Sy buka peluang kpd yg berminat boleh hubungi sy 011-14799976 (En. Nazrin). Sy merupakan agensi yg menguruskan pelajar ke luar negara yg berpengalaman 13 tahun (2019). Terima kasih.

      Delete
    2. wasalam adik,

      Adik layak, diploma farmasi okay dgn pointer itu, cuma persaingan mmg agak ketat kerana adik bakal bersaing dgn pelajar lepasan STPM, lepasan matrikulasi, lepasan diploma yg lain dan lepasan asasi..

      Persaingan akan jd tinggi dan mungkin pointer tertinggi akan diberi kelebihan..

      Delete
  41. hi,saya nak tanya kalau saya ada latihan sijil kursus veterinar adakah saya boleh mohon masuk ipta ambik ijazah ataupun matrikulasi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika adik ada sijil, tak boleh terus masuk ke ijazah, sbb dah langkau steps..

      Jika mahu ke matrikulasi, result spm yg di lihat dik..

      Delete
  42. Saya ni form4 aliran sastera.boleh ke jadi dr vet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, hanya aliran sains krana subjek pembelajaran berbeza

      Delete
  43. hi saya masa spm ada addmaths. tpi masa stpm saya ambil bio dan kimia takda maths t. boleh ker dpt course ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi saudara/ri, masih boleh kalau anda belajar di luar negara. Syarat lebih longgar berbanding di Malaysia. Perlu ingat, di Malaysia x banyak uni yg offer, dan permohonan setiap tahun tinggi tak mampu nk balance dgn tmpt utk belajar..

      Jadi rmai yg ambil peluang belajar di luar negara shja. Sy buka peluang kpd yg berminat boleh hubungi sy 011-14799976 (En. Nazrin). Sy merupakan agensi yg menguruskan pelajar ke luar negara yg berpengalaman 13 tahun (2019). Terima kasih.

      Delete
    2. Wasalam adik,

      Subjek utama adalah kimia biology dan add math, pastikan dpt sekurangkurangnya kredit utk ketiga tiga acc ni

      Delete
  44. Hi doc. Umur sy dah 22 tahun... Spm pun 1 ja kredit subjuk sains.tu pun fizik... Rasanya msih ada pluang ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam adik,

      Maaf adik, sekurang2nya subjek sains kena dpt credit termasuk biology dan add math..

      Delete
  45. Hi saudara/ri, masih boleh kalau anda belajar di luar negara. Syarat lebih longgar berbanding di Malaysia. Perlu ingat, di Malaysia x banyak uni yg offer, dan permohonan setiap tahun tinggi tak mampu nk balance dgn tmpt utk belajar..

    Jadi rmai yg ambil peluang belajar di luar negara shja. Sy buka peluang kpd yg berminat boleh hubungi sy 011-14799976 (En. Nazrin). Sy merupakan agensi yg menguruskan pelajar ke luar negara yg berpengalaman 13 tahun (2019). Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus, mohon email saya details, saya boleh iklan kan atau promosi ttg further study di luar negara..

      Email saya di megawealthvet@gmail.com

      Delete
  46. Assalamualaikum Dr. Saya nak tanya, cerah tak peluang saya untuk sambung belajar di upm, ambik dkhp. Saya aliran sains tulen masa spm n ada sijil skm daripada ivm. Senang tak nak masuk upm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam adik,

      InsyaAllah peluang cerah utk mohon diploma DKHP di UPM sbb aliran adik sekarang mmg selari dgn kos veterinar ni.. Teruskan usaha adik..

      Delete
  47. assalam dr, is it possible if asthmatic person (allergy asthma) nak further study in vet? lepas tak dr? cuz i saw somewhere this person’s friend ada case mcm ni and that friend survived the whole time taking anti histamine,, nak tanya dr sbb nak kepastian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam adik,
      Yes sure can as long as you tak ada masalah kesihatan yg lebih teruk/kritikal.. Setakat asma tiada masalah, masih boleh proceed utk study sbagai vet..no problem

      Delete
  48. Hi doc, sy mempunyai master in computer science. But along my life... Has been 41 years now.. I realised i should pursue my passion as a animal lover. I want to be a doc for animal. How possible it can be for me?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi ,

      Yes possible, but you need to have academic results as requirement to further study.
      For example, Biology Chemistry Add Math result in Sijil Pelajaran malaysia (SPM), and the higher education result. But Im not sure about the age requirement, so far the oldest student I ever heard is 36 years old so, he succesfully graduated at the age of 41 years old.

      Delete
  49. Doc.. Please reach me at my email handutlee@gmail.com

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum Doc...saya pelajar diploma pembantu perubatan tahun 2,disalah sebuah IPTS saya nak tanya if pointer 3.8 ada peluang ke untuk saya sambung degree dalam bidang veterinar? Untuk keputusan SPM saya utk subjek bio, kimia, n fizik kredit, subjek addmath lulus...saya sangat berminat untuk menjadi seorang Doktor Vet sejak dari kecil lgi...mohon tunjuk ajar.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam adik,

      Result adik dah okay utk diploma iaitu 3.8 cuma doc risau ttg requiremnet utk subject SPM sahaja, requirement perlukan 3 subject ini at least credit, biology kimia dan add math..

      Delete
  51. salam saya hendak tanya doc, kalau masuk asasi upm subjek apa yang saya perlu ambik ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Asasi UPM pastikan dalam aliran sains.. Jika melibatkan kejuruteraan memang tak boleh..

      Delete
  52. assalamu'alaikum doc, saya baru je lepas pt3, n saya dapat c untuk sains, math pon.. kalau saya sambung aliran sains , rasanya ada harapan x? saya memang minat sains dari kecil tapi bila periksa susah nak score n saya memang dh lama minat bidang vet n .

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh doc kasi tips utk score sains tak? saya berharap saya dapat ubah gred kpd yg lebih baikk tahun depan

      Delete
    2. Wasalam adik,

      Nak sambung dalam aliran sains, selalunya sekolah akan tapis jugak.. Jika pelajar gagal dapat A dalam keputusan sains semasa pt3, selalunya cikgu akan bagitahu pelajar utk tidak ambil/teruskan dalam bidang sains.. Tapi terpulang ikut sekolah.. Ada sekolah yang tidak kesah berkaitan aliran ini, asalkan pelajar ada minat nak teruskan aliran mana..

      Jika adik berjaya masuk ke aliran sains, form 4 dan form 5 ini buktikan.. study betul.. jangan main main.. buktikan adik boleh jika betul adik ada minat dalam bidang sains ini..

      Delete
    3. Adik, sains ini berkaitan dengan konsep, jika adik faham konsep sains dgn betul, maka betul la ia.. cth paling senang adalah konsep cahaya bergerak lurus, jika adik faham konsep tu senang adik faham jika ada perkara yg berubah.. faham kan apa maksud doc

      Delete
  53. Assalamualaikum doc, saya hendak bertanya sedikit. Saya sekarang sedang mengambil ijazah sarjana muda dalam biology. Dulunya saya ada ambik diploma sains tetapi result tak kuat sebab dulu banyak main. Tapi sekarang, kalau saya boleh dapatkan first class degree, boleh ke saya guna result degree saya ni untuk apply course vet? Sebab ada dengar dari rakan, mereka kata boleh menggunakan result degree untuk apply ijazah yang lain. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Doc tak pernah lagi ada pengalaman utk student yg nak ambil SECOND DEGREE menggunakan Degree yg pertama punya result pointer.. Pada pendapat doc, boleh diusahakan jika pointer adik benar benar bagus utk degree sains biology ini.. Apa2 pun, usaha dan buat yg terbaik .. jika ada rezeki, tak kemana.. aminnnn

      Delete
  54. Salam doc. kalau saya lepasan diploma lain seperti diploma teknologi kejuruteraan computer tapi nak apply ijazah perubatan veterinar boleh ke? spm saya aliran sains tulen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Jika adik nak apply ijazah perubatan veterinar, adik perlu ada sijil dalam diploma, matrikulasi , asasi atau STPM, jika adik ank apply direct guna result SPM mmg tak boleh..

      Jika adik nak apply guna diploma skrg ini mmg tak boleh sbb tak ikut requirement yg diperlukan. Maksudnya diploma adik tak support utk nak apply ijazah perubatan veterinar ini.

      Delete
  55. assalam doc. mohon cadangan universiti luar malaysia dengan kos pengajian agak murah di luar negara

    ReplyDelete
  56. Semua tolong doakan saye dpt kejar cite ii saya.. 2020 ni saya pt3.. Doakan kejayaan saye dlm bidang ni..

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum Doc, cann I ask? Kalau belajar vet di luar negara, nanti time graduate dapat tak panggilan kerja di Malaysia or kerja di bawah kerajaan? Saya sebelum ni mencuba nasib untuk masuk Vet UPM tapi tak berjaya, oleh itu saya ambil inisiatif study di luar negara. That's why saya takut kalau nanti saya dapat lesen doktor nanti, saya tak dapat kerja kat Malaysia ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam, jika universiti adik diiktiraf oleh MQA Malaysia, maka adik boleh bekerja dlm sektor kerajaan mcm biasa.. Jika tidak diiktiraf mmg tak boleh

      Delete
  58. Assalam doct....saya minat sangat kerja pasal haiwan nih...saya di fasa matrik skrg....buleh doct trgkan sedikit berkaitan dgn zoologi?

    ReplyDelete
  59. Doct, nak tanya, saya pelajar matrikulasi dan saya amat berminat untuk jd dr.vet tapi saya tak ambil biologi, sy hanya ambil kim dn fz shja. Masihkah ada peluang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, mmg tak boleh sbb biology mmg subjek wajib dik

      Delete
  60. Assalamu'alaikum wbt, Dc boleh saya tumpang bertanya,sepertimana Dc bagitau bahawa persaingan dalam bidang veterinar ini tinggi,, jikalau saya mendpt pointer yg tinggi /baik sewaktu di matrikulasi, adakah sya berpeluang untuk menceburi bidang ini? Atau kemungkinan saya akan dipinggirkan jikalau persaingan terlalu tinggi?

    ReplyDelete
  61. Dr. Klau msuk vet ni nak addmath jgak ke

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum doktor..klau saya mohon diploma perikanan adakah saya boleh smbung ijazah veterinar ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. Cuba dapatkan result terbaik utk diploma, InsyaAllah boleh cuba mohon dan berjumpa dekan fakulti

      Delete
  63. assalamualaikum doktor.. saya pelajar lepasan spm tahun lepas dn saya minat sgt vet tapi saya tak brapa jelas tentang hala tuju nak ke vet. asasi apa yg perlu saya ambil? boleh ke kalau saya mohon asasi sains drpd universiti lain then sambung degree di upm ? ada tak biasiswa khas utk veterinari ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Boleh baca di blog ini.. Kalau asasi, pastikan asasi yg berkaitan dgn subjek sains.. yang ada subjek biology dan kimia.. ada biasiswa, cuma kena google dan cari.. so far yg saya tahu dari JPA, MARA dan etc

      Delete
  64. Assalammualaikummm Doc. Saya minat sangat sangat bidang vet ni. Tapi saya tak amik aliran sains (Biologi, kimia). Tapi sains saya B+. Adakah saya boleh untuk menceburi bidang ni? Minta tolong sangat Doc. Terima kasih Doc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. maaf, tak boleh sbb tak ikut syarat yg perlu

      Delete
  65. assalamualaikum doc,saya lepasan spm, bio saya c,kimia b+ tetapi addmath saya E,saya ada baca syarat khas upm , dia tak highlight kan subjek addmath, jadi saya tertanya, adakah saya layak untuk masuk bidang ni? terima kasih doktor

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. addmath sekurang2nya kredit iaitu gred c dan keatas..

      Delete
  66. assalamualaikum doc,selain asasi sains um dan umk,bolehkah saya sambung ke upm kalau ambil asasi sains hayat di unimas?Thank you.

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum doc, boleh tak saya nak mntak gmail doc untuk saya bertanya lebih lanjut mengenai bidang vet nie . Saya lepasan spm 2019 dan saya berminat untuk menyambung pelajaran saya dalm bidang vet nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam dik,

      boleh, dah ada stated kat atas tu haaa...

      megawealthvet@gmail.com

      Delete
  68. Assalamualaikum doc addmath saya D so agak2 lepas tak nk masuk asasi?😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. tak memenuhi syarat utama tu..

      Delete
  69. Assalamualaikum doc for Spm Chemis saya A- Bio B+ Fizik B buat Addmath D😭Ada peluang tak nk sambung asasi or matriks or diploma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam dik,

      Peluang tu ada, cuma sub addmath tu mungkin menyukarkan adik, tetapi takapa, cuba mohon.. tak salah memohon, do it something than do nothing..

      Delete
  70. Assalamualaikum doc.. Saya dari aliran sains pertanian and ramai ckp dari aliran sains pertanian pon saya boleh jadi vet.. Sbb saya x dapat nak masuk aliran sains time sekolah but result SPM saya sains A, sains pertanian A... Boleh x doc terang kan langkah ii untuk saya sambung dalam bidang vet ni and kat mane yg sesuai? Thanks:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. tak kesah sgt ttg aliran tu, yg penting subjek yg menjadi syarat utama tu ada, boleh je mohon.. subjek penting yg wajib ada waktu spm adalah kimia, biologi dan addmath.. dan sekurang2nya dpt result gred C dan keatas..

      Delete
  71. aslm doc, kalau saya ambil asasi sains perubatan bleh ke sambung degree vet?? hope you can reply as soon as possible. thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam dik..
      Ya boleh.. sbb selepas asasi, nnt baru boleh mohon ijazah guna sijil asasi tu.. aliran dah betul tu.. cuma perlu dptkan result cemerlang shaja

      Delete
  72. Aslm, doc sy lepasan matrik dlm kos sains modul 1 berminat smbg ke degree vet. Pointer sy hanya 3.85 dan muet band 4. Manakala spm sy dahulu bio+, math A, fizik C+dan kimia C+. Tetapi result matrik semua subjek tu dpt A. Boleh ke sy memohon dan layak ke jurusan degree vet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..sudah tentu layak.. SILA MOHON KOS VET INI.. PILIHAN PERTAMA utk UPU wajib letak universiti yg ada kos ini.. ANda layak

      Delete
  73. Assalamualaikum, doc. Saya lepasan spm 2019, boleh tolong senaraikan diploma apa yg boleh apply utk veterinary selain dip kesihatan haiwan dan penternakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Banyak, pastikan semua kos itu yg berkaitan dengan sains.. JGN MASUK SALAAH BIDANG MCM AKAUN KE, PENGAJIAN ISLAM KE, JURUTERA ke

      Delete
  74. Assalam doc. Tahun ni saya spm. Dan saya bercadang utk ambik program asasi lps spm. Jd mksudnye nanti saya kene apply asasi sains tulen ke ataupun boleh je ambik mane mane course lain selain sains tulen? Thankyou doc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam adik,
      Ya pastikan asasi yg diambil itu berkaitan dengan sains tulen yg ada subjek biologi, kimia dan add math.. fizik tak perlu pun tak apa, tp jika wajib ambil, kena ambil jugak..

      Selain kos sains tulen mmg tak boleh, sbb nak jadi doktor haiwan ni mmg kena ada subjek sains tulen.. Sbb semua pembelajaran adalah berkaitan sains dan benda hidup..

      Delete
  75. Assalamualaikum doc nak tanya, maksudnya kalau nak ambik vet ni , sye ambik matriks tpi drop fizik boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam dik,
      Ya, kalau drop fizik pun , tak ada masalah.. sbb subjek fizik tak jadi requirement semasa nak mohon kos veterinar ni.. Kalau nk drop pun boleh, tiada masalah..

      Delete
  76. Pointer minima untuk mohon vet di upm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di UPM atleast 3.8 keatas hingga 4.0
      Persaingan pasti tinggi, jadi bersedia utk ready jika ada interview..

      Delete
  77. I want to ask. Can i make double degree in this course? I do take science streaming in upper form. But after spm, i took islamic studies and now im in islamic studies in degree. Do i have a chance to take this vet course in double degree..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes of course you can, but you have to start from the beginning. I meant you have to apply matriculation/asasi/STPM/diploma in order to be able you to apply DEGREE in this VETERINARY MEDICINE COURSE..
      As you cannot straight away apply from SPM.. You have to go for either these institution (matriculation/asasi/STPM/diploma) first, then got the result and apply for this course.. But it will take you more than 6 years..

      Delete
  78. Salam Doc..sya bakal lepasan Matrikulasi...utk sem 1 CGPA dah ok sdah..cumanya nak tnya..masa doc blajar dulu mmg pack masa ke ? N Ada Tak yang berhenti masa Doc di Upm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Masa mmg sentiasa pack, tetapi haruslah pandai dalam manage masa.. because time is gold.. so adik mesti boleh punya, dont worry

      Delete
  79. salam dr, saya dari lepasan diploma sains gunaan, nak tanye boleh ke saya sambung ke veterinary punye courses sbb sains gunaan dia mcm xde kaitan ngan haiwan. Dia just general subj for bio, fiz, kim and math.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam adik,
      Adik boleh cuba, tetapi doc tak pasti sama ada boleh atau tidak.. tp jika dilihat dari subjek yg adik ambil tu, nampak mcm adik memnuhi syarat sbb ada semua subjek yg diperlukan sperti biologi kimia dan addmath.. so boleh mencuba dan tak salah mencuba serta rugi kalau tak mencuba..

      Delete
  80. Assalamualaikum doc, saya nak tanya subjek math/addmath perlu expert ke klu nak apply kos vet ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. tak perlu, cuma tetap kena ada subjek tu credit (gred C dan keatas ) dlm result SPM..

      Delete
  81. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  82. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  83. Saya nak tanya kalau nak jadi doktor veterinar tapi ada akzima boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak da masalah.. as long as penyakit tu tak memudaratkan kesihatan adik secara keseluruhan..

      Delete
  84. Salam doc. Nak tanya, kalau sambung kat Institut Veterinar Mlysia ambil sijil masih boleh sambung ke doc?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam dik, Boleh ambil sijil, tetapi perjalanan masih jauh, tetap kena ada diploma/asasi utk sambung ke ijazah kelak..

      Delete
  85. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  86. Salam doc,kalau result sya hanya memenuhi minimum kelayakan cth bio c fzk c kimia E tapi dlm upu layak utk memohon. Adakah sya masih berpeluang utk menlanjutkan pelajaran ke UPM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,
      Boleh mmg boleh apply, cuma peluang utk diterima masuk tu agak tipis kerana adik bakal bersaing dgn pelajar yg mendapat gred yg lebih tinggi/baik.. Jadi, bagi doc, baik adik tumpukan aliran yg paling sesuai utk adik ambil dan adik minat.. Itu lebih baik.. Doc dlu pun minat nak jd doc medic, tapi kelayakan dulu tinggi, jadi doc tukar ke doc veterinar..

      Delete
  87. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  88. Hello doc,sya nak tanye kalau result sya bio fizik kredit tapi chemistry E addmath D,masih layak ke utk ambil DKHP dan masih ade peluang ke utk masuk UPM?
    Boleh send dkat email sya
    Maaf jika menyusahkan

    ReplyDelete
  89. Wasalam,
    Boleh mmg boleh apply, cuma peluang utk diterima masuk tu agak tipis kerana adik bakal bersaing dgn pelajar yg mendapat gred yg lebih tinggi/baik.. Jadi, bagi doc, baik adik tumpukan aliran yg paling sesuai utk adik ambil dan adik minat.. Itu lebih baik.. Doc dlu pun minat nak jd doc medic, tapi kelayakan dulu tinggi, jadi doc tukar ke doc veterinar..

    Tak sertakan email adik, mcm mana doc nak reply di email

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello doc, terima kasih kerana reply
      Boleh sya tanya apa aliran yg
      Sesuai berdasarkan result sya?
      Maaf,sya lupe nak letak email sya
      willanthony670@gmail.com

      Delete
    2. Hello adik,

      Berdasarkan result adik, agak sukar utk adik teruskan pembelajaran adik dalm bidang sains tulen (pure science) ini kerana subjek2 dalam sains ini susah sbenarnya..

      Mungkin adik boleh pilih aliran lain seperti aliran sastera, aliran akaun atau aliran agama..

      Delete
  90. Hi doc.. sy mempunyai sijil kursus veterinar, belajar di Johor. Blh ker sy apply degree veterinar?

    ReplyDelete
  91. Aslm doc saya nak tanya...
    1.Lepas Spm boleh ke belajar vet kat luar negara?
    2.kalau belajar kat luar negara boleh ke kita kerja kat malaysia?
    3.Doc ada cadangan tak nak ambil University apa kat luar negara.
    Sorry ya banyak tanya.Terima kasih.

    ReplyDelete
  92. Kalau bio fizik kimia b still ade peluang ke doc?

    ReplyDelete
  93. Kalau saya amik diploma perikanan boleh ke sambung vet time degree doc?
    Boleh reply email

    ReplyDelete
  94. Assalam doc, saya nak tanya kalau amik diploma first kat upm bintulu ke 3 yrs? lepastu degree transfer ke upm selangor 5 yrs?

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum doc. Saya dapat tawaran dri upm dlm bidang vet nih tapi saya agak khuatir klau x dapat nak bawak bidang sains. Saya dapat chemi c and bio b . Saya nak tanya is that really hard if we dont have an excellent result in spm to continue this course till the end or the spm result does not matter and it will be new start at the uni ? I see this as a good chances for me cause i i love animals and i would be bless to spend my work life with them but im a bit scared about it cause i know it just hard as a medic it just the different is we treat animals. Im afraid i cant make it till the end. Can i got your opinion ? Thank you for writing this blog its really help .

    ReplyDelete
  96. Salam doc, klau dapat diploma perikanan boleh teruskan untk jadi doc veterinar tak ye?? Dan mcam mna perjalanan dia?

    ReplyDelete
  97. Salam doc. Saya just habis SPM saya pada 2019.saya Nak tanya kalau nak masuk upm utk veterinar sangat susah? Utk masuk ke UPM kena ambik gpa 3.0 Dan keatas atau 3.5 Dan keatas? Dan kos utk keseluruhan veterinar ni agak2 berape? Last skali doc, kerja veterinarian nii ade future? Sebab skrang semua dahh teknologi semua guna komputr/it je.
    Sorry doc sebab ade banyk soalan hehe. Saya memng betul2 jadi vet so pls tolong doc. Terima kasih!!!

    ReplyDelete
  98. Salam doc..saya bercita cita nak jadi doktor veterinar tapi saya nak drop addmaths..adakah addmaths salah satu subjek pnting

    ReplyDelete
  99. Salam doc..saya bercita cita nak jadi doktor veterinar tapi saya nak drop addmaths..adakah addmaths salah satu subjek pnting

    ReplyDelete
  100. Salam, boleh ke ambik course ni kalau bukan aliran sains? Saya dapat 8A+ dalam spm but saya ambik business and seni.

    ReplyDelete