XM.COM

Tuesday 14 May 2019

FAQ 2: Tips untuk interview Ijazah Perubatan Veterinar


Wasalam semua adik2..

Doc tak nak kongsi jika tak penting, Tapi doc dapat komen dari seorang pelajar ni tentang pengalaman dia pergi ke interview ni.. So, ini adalah pengalaman sebenar dari seorang pelajar.. Wlaupun interview ini dia tak berjaya, moga-moga perkongsian beliau yang sangat bermanfaat dan mendapat balasan disana nnt..

Doc hanya berkongsi kepada yg bertanya ya, Peace !!




saya nak share sedikit tentang iv saya yang lepas kepada pelajar baharu nnti , saya tk suka menulis blog or pjg2 but i share here la yer...

1.dia tanya cara nak merawat luka pada haiwan
2.kalau haiwan tu mcm kurus kering ,hydration bla bla apa yg patut kita buat.
3.ok terus terang ckp iv adalah dalam bahsa inggeris , so siap sedia! ( saya dpt intiviewer chinese , so dia ckp agak laju bg saya tambah pula saya ni boleh sikit2 ja bi tak fluent pon)
4.jawab soalan jgn general tetapi spesifikkan .
5.haritu saya ada sebut pasal vaksin , terus2 dia tanya saya vaksin is for what bla bla bla about vaksin , nasib la saya penyokong tegar vaksin so tahulah maklumat vaksin serba sedikit.so bila korang nak sebut any yg terperinci ,cuba kaji lebih dalam supaya dia tanya , korg tahu tajuk dan isi , sikit pon jd asal ada pengetahuan.
6.dia tanya soalan simple ja in the begining , jgn risau like kucing ada berapa ekor , mandi kucing pakai jenama apa , waktu makan dan sbgainya
7.dia tanya soalan kenapa pilih kos ni
8.kdg2 dia test perasaan kita jugak , kamu tu kecik bla bla..but rilex jawab dgn chill senyum senyum gitu..
9.yg psal binatang haram bg islam tu pon dia ada tanya
10.kita kecik drpada haiwan tu , mcm mana nak handle haiwan tu , jwb la 'the skill is important ' saya kes lupa ayat skill tu ja, dia masuk bilik iv tu dia jd blank...
11.kdg dia tanya jugk pasal family(tak semua)

ok itu ja kot yg dpt saya kongsi atas pengalaman iv ni , saya taktaulah if bakal penemuduga hampa semua akan baca comment aku , kot la dia nak ubah soalan..tp kalau dia ubah pon tk lari jauh pon..jwpnnya ttp sma..cehhwaahhh..

ok seriously talk , saya tak dpt iv vet tu .
saya tahu kesilapan saya dkt mana especially in communication in english . i got another course which include haiwan jugk so tk lah lri dri minat kan.. but i still love vet so much ..saya tahu Allah dah tetapkan yg terbaik untuk saya , ada sbb nya kan,so bg yg tk dpt jgn depress sgt..suatu hari nnti awak akan faham knpa Allah letakkan awak di tempat itu.. haa dah pjg ni td awal kata tak suka tulis pjg2 ...hahaha

so jgn putus asa , dan goodluck for your future .. smile..
upm nak mohon kena 3.80 ke atas yer , umk ja 3.60 ke atas rasa saya..

tq,



Semoga perkongsian adik ini bermanfaat untuk adik2 yang lain.. Terima kasih


1 comment: