XM.COM

Wednesday 11 May 2016

Tips beli kereta

Kalini Dr. nk bg tips sikit utk beli kereta..

So, first sekalai kena buat pilihan Jenama yang tepat sebelum membeli Kereta

Pilihan yang tepat amat penting sebelum anda memutuskan untuk membeli kereta. Beberapa perkara yang mesti dipertimbangkan.... kecuali anda memang betul-betul berminat dengan kereta dan jenama tersebut, kalau tak beli anda boleh jadi makan tak lalu mandi tak basah.... juga anda orang berduit bolehlah teruskan dengan minat anda.

Perkara utama yang mesti dipertimbangkan ialah:

a. Reliability
Reliabilty dan quality sepatutnya menjadi perkara utama dalam memilih kereta. Ketepatan dalam memilih jenama yang berkualiti mengelakkan anda tidak perlu mengeluarkan wang dan masa yang banyak untuk berulang-alik ke bengkel. Biasanya kereta ini tak banyak meragam... selesa dipakai dan handlingnya baik walaupun usia melebihi 10 tahun.


b. Pilihlah kereta yang banyak dipakai orang dan masih ramai lagi orang yang memakai jenama ini walaupun usia kereta sudah lanjut. Biasanya kereta-kereta yang banyak dipakai orang mudah untuk mendapatkan spare part. Spare partnya pun tidaklah mahal sangat. Jenama proton (tak semua model) dan perodua dari buatan tempatan mungkin boleh dipertimbangkan. Begitu juga jenama dari Jepun seperti Toyota, Honda dan Nissan merupakan pilihan ramai.

c. Maintenance rendah. Bagi orang yang ingin jimat duit lebih baiklah cari kereta yang senang untuk dijaga dan kosnya agak rendah untuk dibaiki. Kereta-kereta Korea dan Eropah biasanya spare part mahal dan kadang-kadang susah untuk dapatkan spare partnya.

d. Harga kereta. Biasanya kereta yang kurang demand di pasaran harganya agak murah walaupun masih baru...kenape? Faktornya adalah sebagaimana yang dibincangkan di atas.

No comments:

Post a Comment