XM.COM

Monday 28 March 2016

Kaji Mengapa Pelajar Tidak Minat Subjek Sains

Salam Mac 2016,

Mengapa pelajar aliran sains makin berkurangan saban tahun?

Hal ini perlu dikaji semula oleh sistem pendidikan Malaysia dalam merencanakan Wawasan 2020 yang meramalkan  Malaysia bakal menjadi sebuah negara maju didampingi saintis-saintis muda dan ahli-ahli akademik..



Jadi , sebuah jawatankuasa peringkat kebangsaan perlu dibentuk bagi  mengetahui mengapa pelajar tidak berminat untuk mengikuti aliran sains. 


Naib Canselor Universiti Utara Malaysia, Datuk Seri Dr Mohamed Mustafa Ishak berkata, pelajar secara semula jadi mengejar kerjaya dalam bidang yang mereka minati.  Selain itu beliau mencadangkan supaya melihat semula bagaimana proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains dilaksanakan. Proses pengajaran juga perlu diterapkan secara menarik bagi menarik minat pelajar2 agar meminati jurusan ini.

Beliau berkata kami memerlukan data untuk menangani masalah ini supaya tindakan boleh diambil untuk mencari keseimbangan antara sains dan seni. Beliau diminta mengulas mengenai kajian yang mendapati bahawa pelajar Malaysia telah kehilangan minat dalam bidang sains. Satu kajian telah dijalankan oleh Akademik Sains Malaysia, mendapati hanya 21 peratus daripada pelajar di peringkat menengah atas memilih untuk belajar mata pelajaran sains pada 2014.

Sementara itu Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa), Universiti Malaya,  Prof Dr Awang Bulgiba Awang Mahmud berkata subjek sains perlu dijadikan lebih relevan kepada pelajar.  Beliau berkata ,para pelajar perlu melihat hubungan antara sains dan masa depan kerjaya juga mungkin terdapat persepsi bahawa mata pelajaran sains adalah lebih sukar berbanding seni.  Kursus seperti perniagaan dilihat sebagai pilihan yang lebih menarik.

Ketua Pengarah Agensi Angkasa Negara (Angkasa), Dr Noordin Ahmad berkata, pelajar dibenarkan untuk memilih mata pelajaran yang mereka mahu pelajari dan bukannya memaksa mereka untuk mengikuti bidang seni atau sains.

Seorang pelajar tingkatan lima, yang hanya mahu menjadi dikenali sebagai Marie, memilih aliran sastera selepas mendapati mata pelajaran sains "membosankan".  Marie juga berkata mata pelajaran itu tidak menarik.

Sementara itu Jing Min, 16, berkata, dia dipaksa untuk belajar dalam aliran sains oleh ibu bapanya.  Saya tidak minat dengan subjek biologi tetapi mata pelajaran lain, OKAY.



Pilihan yang tepat harus diambil oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia agar memastikan aliran sains ini berkembang sejajar dengan pertumbuhan dunia moden masa kini..

No comments:

Post a Comment