Salam Mac 2016,
Mengapa pelajar
aliran sains makin berkurangan saban tahun?
Hal ini perlu
dikaji semula oleh sistem pendidikan Malaysia dalam merencanakan Wawasan 2020
yang meramalkan Malaysia bakal menjadi
sebuah negara maju didampingi saintis-saintis muda dan ahli-ahli akademik..
Jadi , sebuah
jawatankuasa peringkat kebangsaan perlu dibentuk bagi mengetahui mengapa pelajar tidak berminat
untuk mengikuti aliran sains.
Naib Canselor Universiti Utara
Malaysia, Datuk Seri Dr Mohamed Mustafa Ishak berkata, pelajar secara semula
jadi mengejar kerjaya dalam bidang yang mereka minati. Selain itu beliau mencadangkan supaya melihat
semula bagaimana proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains
dilaksanakan. Proses pengajaran juga perlu diterapkan secara menarik bagi
menarik minat pelajar2 agar meminati jurusan ini.
Beliau berkata kami memerlukan
data untuk menangani masalah ini supaya tindakan boleh diambil untuk mencari
keseimbangan antara sains dan seni. Beliau diminta mengulas mengenai kajian
yang mendapati bahawa pelajar Malaysia telah kehilangan minat dalam bidang
sains. Satu kajian telah dijalankan oleh Akademik Sains Malaysia, mendapati
hanya 21 peratus daripada pelajar di peringkat menengah atas memilih untuk belajar
mata pelajaran sains pada 2014.
Sementara itu Timbalan Naib
Canselor (Akademik dan Antarabangsa), Universiti Malaya, Prof Dr Awang Bulgiba Awang Mahmud berkata
subjek sains perlu dijadikan lebih relevan kepada pelajar. Beliau berkata ,para pelajar perlu melihat
hubungan antara sains dan masa depan kerjaya juga mungkin terdapat persepsi
bahawa mata pelajaran sains adalah lebih sukar berbanding seni. Kursus seperti perniagaan dilihat sebagai
pilihan yang lebih menarik.
Ketua Pengarah Agensi Angkasa
Negara (Angkasa), Dr Noordin Ahmad berkata, pelajar dibenarkan untuk memilih
mata pelajaran yang mereka mahu pelajari dan bukannya memaksa mereka untuk
mengikuti bidang seni atau sains.
Seorang pelajar tingkatan
lima, yang hanya mahu menjadi dikenali sebagai Marie, memilih aliran sastera
selepas mendapati mata pelajaran sains "membosankan". Marie juga berkata mata pelajaran itu tidak
menarik.
Sementara itu Jing Min, 16,
berkata, dia dipaksa untuk belajar dalam aliran sains oleh ibu bapanya. Saya tidak minat dengan subjek biologi tetapi
mata pelajaran lain, OKAY.
Pilihan yang tepat harus
diambil oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia agar memastikan aliran sains
ini berkembang sejajar dengan pertumbuhan dunia moden masa kini..
No comments:
Post a Comment