XM.COM

Wednesday 2 March 2016

Selarikah kerjaya dan minat anda?

Kerjaya dan minat?



  

Dua perkataan ini selalu bermain di fikiran anak muda sekarang.

Kerjaya merupakan pekerjaan yang dilakukan oleh seseorang dalam kehidupan seharian mereka bagi mendapatkan wang pendapatan untuk terus hidup.

Minat pula adalah merupakan dorongan atau keinginan dalam diri seseorang pada objek/perkara tertentu.  Sudah tentu minat dikalsifikasikan sebagai hobi. cthnya minat mengumpul setem atau barang2 antik.

Jadi, apa yang perlu difahamkan disini adalah, apabila tiba masa untuk membuat keputusan bekerja, apakah nilai yang kita perlu pilih, kerjaya atau minat?

Pada pendapat saya, kerjaya itu penting, jadi ia perlulah selari dengan minat kita juga. Bayangkan kita hendak bekerja disesuatu tempat yang harmoni keadaan persekitarannya, sudah tentu kita akan berasa gembira untuk bekerja sehari suntuk.

Tetapi bayang kan jika kerjaya yang kita pilih tidak mengikut minat dalam diri kita, sudah tentu kita akan berasa bosan/ tidak gembira bekerja dalam suasana sebegitu rupa. Minat sangat penting jadi haruslah selari dengan kerja yang dipilih. Barulah kerja yang dibuat sempurna hasilnya, ye dak..

Sekian saja entry utk kali ini.

Yang Benar,
DR. MACHO

No comments:

Post a Comment