XM.COM

Monday 7 March 2016

Susah tak nak jadi Doktor Veterinar?

Ini adalah entry original.. tak di copy paste dari mana2 blog..


Kami sebagai blogger dari kerjaya ini (Tun Teja) Veterinawan / Doktor Veterinar akan menyelesaikan segala kekeliruan saudara dan saudari.



Susah ke tak? ermmm..

adik2, nk jadi doktor pertama sekali dalam pemikiran adik agak2 susah tak? hehe
Confirm la agak susah TETAPI susah dan senang ini sebenarnya bergantung kepada minat adik2 juga.  Kalau adik minat, benda yang susah pun akan jadi mudah. Ye dak?

Okay, bg pendapat saya, kos Veterinar ini agak mencabar kerana kita perlu tahu segalanya tentang haiwan, saya bkn nk takutkan adik2 ya. Ini pendapat saya sahaja, pendapat org lain mungkin berbeza kan..

Ya dik, susah mmg susah, nk jadi doktor kan, tak kan senang2 je nak dapat gelaran DR. kat depan nama tu kalau terlalu mudah.

 TETAPI apabila kita masuk ke bidang ini, kita belajar mengikut silibus yang ditetapkan, by the time kita reach at 5 years, semuanya rasa senang saja sebenarnya, yela dah bertapa sampai 5 tahun tentang haiwan, nk tak nak mesti akan terror juga.

Biasa la nikmat belajar mmg macam tu, kalau kita di peringkat yang tinggi, kita lihat UPSR alamakkkkk kacang je, nape la aku struggle sgt dlu.. So benda itu manjadi lumrah kan..

Jadi, saya dah pernah tulis entry utk terangkan jalan-jalan utk menjadi seorang Doktor Veterinar, adik2 boleh lihat di link di bawah..


Jadi jika terdapat sebarang pertanyaan boleh direct comment ya. Nanti Dr akan jawab..

salam semua..

5 comments:

  1. salam.kalau saya geli akan haiwan2 yg macam ular katak hmm.camna yaa?mampu kaa saya dlm bidang nie?beri pendpt :,)

    ReplyDelete
  2. Ya, anda mampu adik..
    Jujur saya katakan, saya juga geli akan haiwan eksotik seperti ular ini, tetapi sepanjang pembelajaran saya dalam bidang ini, saya tidak perlu memegang ular utk tujuan perubatan.
    adik boleh memilih kerjaya yang adik minat, jgn pilih utk bekerja di Zoo, besar kemungkinan adik terpaksa handle haiwan eksotik seperti ular ini..

    adik boleh baca di entry ini utk kerjaya veterinar pula..

    http://megawealthvet.blogspot.my/2016/02/pilihan-kerjaya-dalam-bidang-doktor.html

    ReplyDelete
  3. Hello doc. Saya pelajar pusat asasi sains UM berminat nk further my studies dlm veterinary kat upm. Yup. Memang saya sangat minat dengan haiwan. Selalu juga saya up to date dgn tv show Dr. Pol dekat animal planet channel. Haha. Tapi, yg membuatkan saya rasa takut sekarang adalah silibus semasa pengajian dan perjalanan 5 tahun di sana. Adakah ia terlalu susah ataupun doc ada kata kata lain? Terima kasih doc. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello adik..

      Good to hear that you are going to further study in this field..
      Jgn takut adik, silibus dah disusun agar setiap pelajar dapat membawa/memahami setiap subjek dalam kos ini dengan baik.. jadi jgn risau jika dik rasa susah atau takut..

      Doc bagi satu contoh, dulu time adik darjah 1 pun, adik mesti tak tahu membaca kan, but then lama kelamaan adik belajar a b c dan adik mula belajar menyambungkan ayat2 menjadi satu ayat yg lengkap, itu dinamakan suatu pembelajran..

      Jadi nama pu belajar adik mana tak susah.. Nk dpt gelaran DR di depan nama adik kan, adik mesti kena rasa semnagat sikit nak belajar... Jadikan title DR kat depan nama tu bg adik kuat lagi semnbgat nak belajar.. Jgn risau la, skrg ni kwn2 pensyarah2 internet semua boleh membantu adik nk belajar, bkn mcm zaman dahulu tiada apa2 yg boleh di rujuk.. Skrg semua maklumat di hujung jari sahaja..

      So good luck ya.. khabar kan berita gembira ini kepada dr ya.. jika dpt nnt hehe

      Semoga berjaya adik

      Delete
    2. Terima kasih doc. InshaAllah saya akan buat yg terbaik.

      Delete