XM.COM

Sunday 24 April 2016

Booking Nombor Plate Baharu di JPJ

Salam Duniawi

Harini masih diberi kesempatan utk menghirup air sirap dan menghembus udara segar di sekitar kawasan JPJ.


Dengan niat pagi ni nk hantar tender utk booking num plate baharu.  Suasana pagi ni agak tenang tak kelam kabut, smuanya tersusun rapi seperti yg diinginkan.  Syukur alhamdulillah, pegawai JPJ melayan kerenah dengan cukup mesra. Syabas!

Jadi, setelah melalui sendiri pengalaman utk masuk tender num plate ni, baru lah tahu serba sedikit cara nk booking num yg di minati.

Jadi, secara ringkasnya, mudah saja.

Pertama kalinya, pergi ambil borang di Kaunter JPJ, tanya petugas utk minta borang utk masuk tender num plate. Borang tu nama dia (M.V 10), lepas dah amik borang M.V10 ni, anda boleh la isikan selengkap yg mungkin. Kalau tak faham apa2 boleh rujuk di kaunter pertanyaan, sbb tugas mereka mmg utk menjawab setiap pertanyaan. InsyaAllah mereka membantu, yg penting bg salam dahulu, sapa secara baik.

Keduanya, buat kiriman pos di pejabat pos.  Cuma pergi pejabat pos, amik borang utk buat ''kiriman wang'', dan masukkan details pengirim (butir peribadi kita) dan details penerima ( KETUA PENGARAH PENGANGKUTAN JALAN MALAYSIA) dengan wang yg ingin di tender.  Kalau tak tahu boleh bertanya di kaunter, pastikan senyum dan bg salam dahulu.. hehe

Ketiganya, pergi ke JPJ semula dan bayar wang service nk tender no tu dalam RM10 je dan anda akan dapat no Resit tu. anda akan dapat satu sampul surat, dan dalam sampul tu akan ada 2 sampul A & B. Sampul A tu biarkan kosong sbb nnt JPJ akan guan sampul tu utk hantar keputusan tender. Sampul B tu masukkan kiriman wang (Money order) dan seal kan. 

So, last sekali, masukkan Sampul A & B dalam sampul besar tu, dan masukkan sekali Borang (M.V10) , salinan I/C yg masuk tender dan Resit bayaran utk service tender no. yg RM 10 tu dan lengkap. Sealkan sampul surat tu dan masukkan dalam kotak yg disediakan. Dan siap!

Berdoa supaya no. yg anda tender tak da sapa yg nk lawan. hehe


Ni gambar pagi tadi, berharap agar takda sapa masuk tender ni la hehe

Semoga bermanfaat.  Jika ada pertanyaan lanjut boleh tinggalkan komen dibwah atau hantar ke alamat email di megawealthvet@gmail.com

No comments:

Post a Comment